HADİS MÜTALAASI -3-

"İnsanlara merhamet etmeyene, Allah da merhamet etmez."

(Buhari)

Merhamet, kök olarak Allah’ın bir sıfatı olan ‘Rahim’den türemiştir. Rahim ise “merhamet etti, şefkat gösterdi” anlamlarına gelmektedir. Sonsuz merhamet sahibi olan Allah-u Teâlâ’dan, merhamet yaratılmışların en mükemmeli olan insanlara sirayet etmiştir. Allah-u Teâlâ’da bulunan merhametin yanında insandaki merhamet belki bir nokta kadardır. Fakat o nokta öyle bir öneme sahiptir ki “Cennete ancak merhamet sahipleri girebilir.”[1] Hadis-i Şerifi bu durumu izah etmeye yeterlidir.

Bu hadis-i şerif, bütün insanları içine almaktadır. Yani, mümin olsun, kâfir olsun bütün insanlara karşı adil olmak ve merhamet hissi içinde davranmak, dinimizin temel prensipleri arasında yer alır. İnsan; Allah'a iman etmekle yücelir, küfürde kalmakla kıymetini kaybeder. Ama kâfir de olsa yine insanca muamele görmesi gerekir. Müslüman, bir kimseye karşı kin, nefret ve düşmanlık duygularıyla dolu olmamalıdır. Rahmet ve merhamet kelimesinin ifade ettiği mana bütün canlıları kapsayıcı niteliğe sahiptir. Bunun gereğini yerine getirmeyerek, insanlara merhametli davranmayanlara, Allah da kıyamet gününde, merhamete en çok ihtiyaç duyulan günde, merhamet etmeyecektir.

Merhameti yalnızca mümin insanlarla sınırlamadığımız gibi sadece insanlar ile de sınırlayamayız. Çünkü Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurdu: “Merhamet sahiplerine Rahman merhamet eder. Allah-u Teâlâ şöyle buyurdu: Yeryüzündekilere merhamet ediniz ki gökyüzündekiler de size merhamet etsin.”[2] Yani Allah-u Teâlâ’nın bize verdiği toprağa karşı, hayvanlara karşı, bitkilere karşı kısaca tüm nimetlere karşı şefkat gösterip, merhamet içinde olmalıyız. Şefkat sahibi olmalıyız ki, Allah-u Teala ve meleklerinden merhamet ve şefkat görelim.


“Merhamet; ancak şakinin (ebedi hüsrana uğrayanın) kalbinden çıkarılabilir.”[3] 

Şaki anlam olarak kötü, saadetten mahrum olan kimse olarak anılır. Yani kendinde merhameti yok etmiş biri ebedi hüsran ile karşılaşacaktır. Anlıyoruz ki; insanlara, yeryüzündekilere merhametten yoksun kişiler ahirette de Allah-u Teâlâ’nın merhametine ulaşamayacak ve sonucunda da ebedi bir hüsran ile karşılaşacaklardır.

Merhametsizlik ebedi hüsranken, merhametli olmak cennetlik olarak sayılmaktadır. Peygamber Efendimiz (s.a.v.) bazı konuları kolayca öğretebilmek için onları gruplandırarak anlatırdı. İnsanı cennete götüren güzel davranışları öğretirken de bu usulü kullanmış ve cennetliklerden üç grup kimseyi zikretmiştir.
“Cennetlikler üç gruptur:
1) Adil ve başarılı devlet başkanı,
2) Yakınlarına ve müslümanlara karşı merhametli ve yufka yürekli olan kişi,
3) Ailesi kalabalık olduğu halde haram kazançtan sakınıp kimseden bir şey istemeyen adam."[4]

İkinci madde de görüyoruz ki birbirimize karşı daha hoşgörülü ve anlayışlı davranmamız bizi cennete ulaştıracaktır. Ufak tefek şeyleri sinir, öfke ve nefret sebebi yapmaktansa çevremizdekilere merhamet ve anlayışla yaklaşarak ilişkilerimizi tıpkı Rasulullah'ın (s.a.v.) tavsiye ettiği gibi kuvvetli hale getirebiliriz.

Musa (a.s.), Allah-u Teâlâ’ya şöyle niyazda bulundu: “Allah’ım beni ne sebep ile temiz kul olarak buyurdun?” Allah (c.c.) buyurdu: “Yarattıklarıma merhametli davrandığın için.”

"İnsanlara merhamet etmeyene Allah da merhamet etmez." Hadis-i Şerifinin hayatımıza geçirdikleri:
1) Yalnız mümin olanlara değil, kafirlere karşı da merhametli davranılmalı.
2) Yalnız insanlara karşı değil, yeryüzündeki bütün yaratılmışlara karşı şefkat gösterip merhamet hissiyatı ile karşılık verilmeli.
3) Şaki kişi olmamak için merhameti kalbe işleyerek etrafa yansıtılmalı.
4) Etraftakilere karşı kin ve nefreti yok ederek yufka yürekli olunmalı.
5) Allah'ın huzurunda temiz bir kul olmak için yaratılmışlara karşı merhamet içinde bulunulmalı.

[1] Enes (r.a.) naklen Beyheki
[2] İmam-ı Ahmed tarafından rivayet edilmiştir. 
[3] Buhari
[4] Müslim

Yorumlar

Popüler Yayınlar